Asiakas on kaiken A ja O, sillä itsensätyöllistäjä tarvitsee asiakkaita pärjätäkseen. Vakituisen asiakaskunnan löytyminen on usein työn takana, mutta sekin alkaa jostain. Itsensätyöllistäjän oppaaseen haastatelluilta yksinyrittäjiltä ja freelancereilta kysyttiin, miten he saivat ensimmäiset asiakkaansa. Asiakkaita oli löytynyt muun muassa
- verkostojen kautta
- entisen työnantajan kautta
- työharjoittelun avulla
- yrittäjävalmennuskurssilta
- messuilta
- taidenäyttelystä
- julkaistun kirjan ansiosta
- hankkeen tiimoilta.
Ensimmäinen asiakas voi löytyä tavallaan sattumalta eli niin, että on itse avoin tarjoutuville mahdollisuuksille ja tarttuu niihin rohkeasti. Usein tarvitaan kuitenkin myös aktiivisuutta ja sinnikkyyttä, sillä ensimmäinen asiakas saattaa löytyä vasta sen jälkeen, kun on ollut yhteydessä useisiin potentiaalisiin asiakkaisiin.
Itsensätyöllistäjältä voi kestää ennen kuin hän löytää toiveidensa mukaisia asiakkaita – aluksi voi joutua tekemään töitä, jotka eivät osu täydellisesti omaan palveluvalikoimaan. Tehdyt työ ovat kuitenkin referenssejä, jotka voivat viedä eteenpäin ja tuoda uusia asiakkaita.
Yrittäjälle voi löytyä toimeksiantoja myös työpaikkailmoitusten kautta: työnantajalla on tehtäviä, joihin se kaipaa tekijää, eikä täydellistä tekijää välttämättä löydy, vaan tehtävät voi joutua jakamaan useammalle henkilölle ja osittain talon ulkopuolelle. Työpaikan hakemisesta voi siis olla hyötyä, vaikka ei palkansaajaksi välttämättä haikailisikaan.
Itsensätyöllistäjän kannattaa asiakkaita etsiessään kehittää aktiivisesti omaa henkilöbrändiään ja hyödyntää kaikki omaan osaamiseen liittyvät avoimet haut ja kilpailut.